ــ ایران ــ قبل از اسلام‌‌

Iran's pre-Islamic

حکومت ماد از آغاز تا پایان

ماد نام سرزمین دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. مجموعه لشکرکشی های آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م. و خطر حمله از غرب به‌وسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بودند بوجود آورد.

نخستين اشاره به قوم ماد در کتيبه‌اي است که گزارش حمله شلمانسر سوم به سرزمين موسوم به پارسوا، در کوههاي کردستان، (سال 837 ق م) بر آن ثبت شده. مادها از نژاد هند و اروپايي به شمار مي‌روند و محتمل است که در تاريخ هزار سال قبل از ميلاد از کناره‌هاي درياي خزر به آسياي باختري آمده باشند.
ماد‌ها پایه‌های نخستین شاهنشاهی (۷۲۸-۵۵۰ پ.م.) آریایی‌تباران را در ایران بنیاد نهادند٬ در آغاز قرن ۶ پ. م. با شکست آشور و فتح شرق
لیدیه پادشاهی ماد تبدیل به شاهنشاهی بزرگی در آسیا شد.....

حکومت ماد600سال( ق- م)


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1387برچسب:,

] [ 11:17 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهان مــــاد

دیاکو در (۷۲۸ پ.م.) به شاهی رسید و شهر همدان (هگمتانه آنروزگار) را پایتخت خویش قرار داد. وی دستور ساخت هفت دیوار تودرتو و استوار را در همدان داد که درون این دیوارها باغ و بیشه و بوستان فراوانی پدید آوردند. این سازه شگفت‌انگیز پایتخت ایران .......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 10:55 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

اسامی حکومت های حاکم بر ایران قبل از اسلام(1)

  1 - ماد ( آغاز قرن هشتم ق. م.۵۵۰ ق.م.) بنیان‌گذار( دیااکو )

 2 -هخامنشی(۵۵۹ ق. م.- ۳۳۰ ق.م.)بنیان‌گذار(کوروش کبیر) 

 3 -سلوکیان(۳۳۰ ق. م.- ۱۲۹ ق.م.)بنیان‌گذار(سلوکوس یکم )

 4 -اشکانیان  (۲۵۶ ق. م.- ۲۲۴ م.)  بنیان‌گذار ( اشک یکم )

 5 -ساسانیان  (۲۲۴ م.۶۵۲ م.)  بنیان‌گذار ( اردشیر بابکان )

[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:,

] [ 14:30 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

گذری بر حکومت قوم ماد

ماد نام قومی است که به سرزمین های بخش غربی فلات ایران در هزاره اول پيش از ميلاد مهاجرت کرد. ماد‌ها پایه‌های نخستین شاهنشاهی (۷۲۸-۵۵۰ پ.م.) آریایی‌تباران را در ایران بنیاد نهادند٬ در آغاز قرن ۶ پ. م. با شکست آشور و فتح شرق لیدیه پادشاهی ماد تبدیل به شاهنشاهی بزرگی در آسیا شد. امپراتوری ماد در زمان، هووخشتره به بزرگ‌ترین پادشاهی غرب آسیا حکومت می کرد و سراسر ایران را برای اولین بار در تاریخ به زیر یک پرچم آورد. هوخشثره بنیانگذار اولین قدرت ایرانی بود. پایه گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه وحدت اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهم‌ترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد.

مجموعه لشکرکشی های آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م. و خطر حمله از غرب به‌وسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بودند بوجود آورد.

نخستين اشاره به قوم ماد در کتيبه‌اى است که گزارش حمله شلمانسر سوم به سرزمين موسوم به پارسوا، در کوههاى کردستان، (سال 837 ق م) بر آن ثبت شده. مادها از نژاد هند و اروپايى به شمار مى‌روند و محتمل است که در تاريخ هزار سال قبل از ميلاد از کناره‌هاى درياى خزر به آسياى باخترى آمده باشند.

هرودوت می‌نویسد:

......


 


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 11:45 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]