ــ ایران ــ قبل از اسلام‌‌

Iran's pre-Islamic

 

 

ثبت نام جشنواره قران و عترت بسیج دانشجویی

 

[ پنج شنبه 19 اسفند 1395برچسب:,

] [ 15:47 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

ثبت نام

<a href="http://forms.freepersian.com/action/40503" title="ثبت نام جشنواره قران و عترت بسیج دانشجویی">ثبت نام جشنواره قران و عترت بسیج دانشجویی</a>

[ چهار شنبه 18 اسفند 1395برچسب:,

] [ 1:5 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نامه ی منحوس عمر به یزدگرد سوم و پاسخ خردمندانه ی ایشان...

نامه عمر به يزدگرد سوم ساسانی و پاسخ يزدگرد به آن

نسخه اصلی اين نامه ها در موزه لندن نگهداری مي باشد.زمان نگاشته شدن اين نامه مربوط به پس از جنگ قادسيه و پيش از جنگ نهاوندکه حدود چهار ماه به طول انجاميد.

* نامه عمر بن الخطاب:

از عمر بن الخطاب خليفه مسلمين به يزدگرد سوم شاهنشاه پارسيزدگرد، من اينده روشنی برای تو و ملت تو نمي بينم مگر اينکه پيشنهاد مرا بپذيري و با من بيعت کنی. تو سابقا بر نصف جهان حکم می راندی ولی اکنون که سپاهيان تو در خطوط مقدم شکست خورده اند و ملت تو در حال فروپاشی است. من به تو راهی را پيشنهاد می کنم تا جانت را نجات دهی.
شروع کن به پرستش خدای واحد، به يكتا پرستی، به عبادت خدای يكتا که همه چيزرا او آفريده. ما برای تو و برای تمام جهان پيام او را آورده ايم، او که خدای راستين است.
از پرستش آتش دست بردار و به ملت خود فرمان بده که آنها نیز از پرستش آتش که خطاست دست بکشند، بما بپیوند الله اکبر را پرستش کن که خدای راستين است و خالق جهان.
الله را عبادت کن و اسلام را بعنوان راه رستگاری بپذير. به راه کفر آميز خود پايان بده و اسلام بياور و الله اکبر را منجی خود بدان.
با اين کار زندگی خودت را نجات بده و صلح را برای پارسيان بدست آر. اگر بهترین انتخاب را می خواهی برای عجم ها ( لقبی که عربها به پارسيان می دادند بعمنی کودن و لال) انجام دهی با من بيعت کن.
الله اکبر
خليفه مسلمين عمربن الخطاب

* پاسخ يزدگرد به عمر:

از شاه شاهان، شاه پارس، شاه سرزمینهای پرشمار، شاه آریایی ها و غیر آریایی ها، شاه پارسيان و نژادهای دیگر از جمله عربها، شاه فرمانروایی پارس، يزدگرد سوم ساسانی به عمربن الخطاب خليفه تازیان.(لقبی که پارسیان به اعراب نهادند به معنی سگ شکاری)
به نام اهورا مزدا آفریننده زندگی و خرد
تو در نامه ات نوشته ای می خواهی ما را به راه راست هدایت کنی، به راه خدایراستينت، الله اکبر، بدون اينکه هیچگونه آگاهی داشته باشی که ما که هستیم و چه را می پرستیم.
اين بسیار شگفت انگیز است که تو لقب فرمانروای عربها را برای خودت غصب کرده ای آگاهی و دانش تو نسبت به امور دنیا به همان اندازه عربهای پست و مزخرف گو و سرگردان در بیابانهای عربستان و انسانهای عقب مانده بیابان گرد است.


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1398برچسب:,

] [ 22:52 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

کوروش کبیر:

فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خاک بسپارند تا اجزای بدنم خاک ایران را تشکیل دهد...

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:,

] [ 23:23 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

علت برجای نماندن نام دانشمندان ایرانی در قبل از اسلام

در تاریخ ابن خلدون "العلوم العقلیه و اصنافها" می خوانیم :
"وقتی کشور ایران فتح شد ، کتب بسیاری در آن سرزمین به دست تازیان افتاد ، سعد بن ابی وقاص به عمربن خطاب در خصوص آن کتب نامه نوشت و در ترجمه کردن آنها برای مسلمانان رخصت خواست . عمر بدو نوشت که آن کتابها را در آب افکنند ، چه اگر آنچه در آنها است ، راهنمایی است ، خدا ما را به رهنماتر از آن هدایت کرده است و اگر گمراهی است ، خدا ما را از شر آن محفوظ داشته . بنابراین آن کتابها را در آب یا در آتش افکندند ، و علوم ایرانیان که در آن کتب مدون بود ، از میان رفت و به دست ما نرسید "

...


ادامه مطلب

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:,

] [ 23:8 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

گورستان اسپیدز بلوچستان ( هزاره سوم و دوم قبل از میلاد)

شهرستان ایرانشهر در میان سایر شهرستانهای بلوچستان از نظر تعداد دارای بیشترین و در عین حال از نظر اهمیت با ارزشترین آثار باقی مانده از دوران پیش از تاریخ را در خود جای داده است. این امر بیشتر متاثر از دو عامل ،موقعیت خاص استراتژیک آن و واقع شدن در شاهراه ارتباطی تمدنهای بزرگ نیمه شرقی فلات ایران در هزاره های چهارم و سوم قبل از میلاد بوده و دیگری وجود شرایط زیست محیطی و دستیابی آسان به منابع غنی آب ،که باعث شده مناطق مختلف ان زیست بوم مناسبی برای انسان،گیاهان و جانوران گردد.شواهد این تنوع و گستردگی آثار زندگی و یا استقرارهای بر جای مانده بشری را می توان به صورت تپه ها و محوطه ها، گورستانها و ... در جای خالی ان مشاهده نمود.

.......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:,

] [ 21:54 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

زندگینامه ی کمبوجیه {پادشاه دوم هخامنشی}

کمبوجیه پسر ارشد کوروش کبیر و از شاهدختی هخامنشی بود، و در هشت سال آخر سلطنت پدر، با وی شرکت ، و عنوان { شاه بابل} داشت. کوروش کبیر در طی حیات ، به پسر دوم خود بردیا اداره ی  ایلات شرقی شاهنشاهی را تفویض کرده بود .پس از مرگ پادشاه بزرگ ، اغتشاشات - که بردیا در آنها  شرکت داشته - در همه ی جوانب  به وجود  آمد .کمبوجیه  که سیاست مداری  مجرب بود  ، به خوی  او با پدرش  اختلاف داشت ، تصمیم گرفت که ریشه ی  هر نهضتی  را که موجب  تضعیف قدرت وی  و عدم ثبات تاج و تخت باشد ، قطع کند .وی دستور داد  بردیا را هم مخفیانه به قتل برسانند ..به نظر می رسد  که هدف های  پادشاه جدید - که یونانیان او را مستبد می نامیدند - از این قرار بوده است: تحمیل  اراده ی پادشاه  فقط به کشوری متحد ، تمرکز قدرت به منظور تعقیب فتوحات ، سلطنت کردن به عنوان پادشاه.....

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/p480x480/934829_355198211248821_2145564721_n.jpg


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:,

] [ 12:39 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

خشایارشا از دیدی دیگر. . . .

خشایارشا صفاتی عالی داشته بطوریکه یونانیان بزرگ منشی او را ستوده‌اند. مشهور است که اسکندر وقتی که تخت جمشید را به آتش کشید، مجسمه خشایارشا به روی زمین افتاد و اسکندر گفت: آیا باید بخاطر روح عالی و صفات نیکویت تو را از روی زمین بردارم یا بگذارم که روی زمین بمانی تا بخاطر تاخت و تازت به یونان مجازات شوی؟

....


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:,

] [ 12:35 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

{نبرو پلاته} خشایارشا

خشايارشا پس از واقعه سالامين به آسيا برگشت. چون او نگران بود که ينيان ها پل ناحيه هلس پونت را خراب كنند و ايراني ها در اروپا گرفتار شوند. خشايارشا بوسيله چاپاري خبر شكستخود را به اطلاع پارسها رسانيد. سپس مردونيه فرمانده سپاهيان ايران به خشايارشا مي گويد كه ما هنوز از نظر نيروي زميني قوي تر يوناني ها هستيم و كاملا شكست نخورده ايم. شما به پارس برگرديدو من قول مي دهم با نيروي زميني در مقابل يوناني ها بجنگم و آنها را در پلوپونس شكست دهم......http://files.chesscomfiles.com/images_users/tiny_mce/hamid451/484145_297509283702269_1677076146_n.jpg


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:,

] [ 12:30 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

جنگ پلوزیوم نبرد کمبوجیه با مصریان

 

 

 

 

                          آمازیس دوم فرعون مصر

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Farao_Amasis.JPG?uselang=fa

 
       هرودوت به نقل از مصري ها در كتاب تاريخ خود نوشته است كه كمبوجيه سفيري را به مصر مي فرستد و دختر آمازيس ، فرعون مصر ......

ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:,

] [ 12:13 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نبرد سالامیس در جریان حکومت خشایارشا

آرتمیس در سال ۴۸۰ پیش از میلاد، در جنگ سالامیس که بین نیروی دریایی ایران و یونان در گرفت، شرکت داشت. قبل از شروع جنگ دریایی سالامیس، خشایار شا از همهٔ امیران محلّی و فرماندهان دریایی نظر شان را راجع به جنگ دریایی خواسته بود. پاسخها تماماً در تأیید جنگ دریایی با نیروی بحریه یونان بود مگر نظر آرتمیس. او گفت «من که در تمامی نبردهای شاه به لحاظ شجاعت و فداکاری از احدی کمتر نبودهام، عرضم این است که نیروهای خود را بی جهت تلف نکنید و از رزم دریایی احتراز جوئید زیرا یونانیان در کار دریا برتری دارند. چه الزامی در این کار است؟ مگر سایر نقاط یونان در ید اقتدار شاه نیست؟ دیگر احدی در مقابل پادشاه امکان اظهار وجود ندارد. آنها که تاکنون با شهریار ما در افتادهاند، بطوری که سزاوار بود......

نبرد سالامیس      


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:,

] [ 12:6 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

اولین فرمانده زن ایرانی چه کسی بود ؟


اولین فرمانده زن ایرانی - فرمانده نیروی دریایی خشایارشاه آرتمیس Artemis نخستین زن دریانورد ایرانی است كه درحدود 2480 سال پیش،فرمان دریاسالاری خویش را از سوی خشایارشاه هخامنشی دریافت كرد و اولین بانویی می باشد كه در تاریخ دریانوردی جهان در جایگاه فرماندهی دریایی قرار گرفته است ...


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:,

] [ 12:3 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

{جنگ ترموپیل} نبرد خشایارشا با آتن

File:Thermopylae ancient coastline large.jpg

تصویر تنگه ی ترموپیل یونان

....ادامه ی مطلب 



ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:,

] [ 11:51 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

خشایارشا نابغه ای در استفاده از تاکتیکهای جنگی

 

http://images.persianblog.ir/436964_NMZIbgb4.jpg

مردی که پادشاه بیشتر جهان شناخته شده آن روز بود ، در شوش دوردست، بدون آگاهی یونانیان که پیروزی خود بر داتیس و آرتافرن را جشن گرفته بودند ، در حال طرح ریزی نقشه های تازه ای علیه آنان بود…..


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:,

] [ 11:36 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

سپاه جاویدان

تصویر سربازان سپاه جاویدان را می توان در مركز نگاره های پلکان شرقی آپادانا دید که پشت سر شاه ايستاده اند.این سپاه 10000 نفری گارد مخصوص شاهنشاهی بودند و اگر فردی از آنها مریض می شد یا میمرد کس دیگری جای او را می گرفت.به این ترتیب تعداد آنها همیشه ثابت بود
آنها لباس چین دار هخامنشی بر تن کفش سه بند ایرانی بر پا ونواری پیچیده بر گرد سر داشتندولی این نوار در پشت سر آنها، مانند ایلامیها......

 


ادامه مطلب

[ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:,

] [ 16:44 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

مسير فتوحات سلوكوس اول


تصویر بزرگتر در ادامه.......


ادامه مطلب

[ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:,

] [ 16:41 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

امپراتوری ساسانیان و رم

امپراتوری ساسانیان  و رم در یک نما

تصویر بزرگتر در ادامه....


ادامه مطلب

[ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:,

] [ 16:40 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نقشه امپراتوری هخامنشی

نقشه امپراتوری هخامنشی

تصویر بزرگتر در ادامه...


ادامه مطلب

[ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:,

] [ 16:39 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

مجسمه کوروش کبیر در پارک سیدنی

مجسمه کوروش در پارک سیدنی

تصویر بزرگتر در ادامه...


ادامه مطلب

[ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:,

] [ 16:34 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

فیلم300 و شخصیت خشایارشا...

چندي پيش توليد و پخش فيلم موهن 300 كه در رابطه با اطلاعات غلطي از نبرد خشايارشاه با يونانيان بود، در يك مقطع زماني باعث بروز واكنش هايي شد، اما كمتر كسي از اينكه «خشايار شاه كه بود و چه كرد؟» سخني به ميان آورد.
سخن از مردي است كه نه در تاريخ وطنش چنان كه بايد شناخته شده و نكات ضعف و قوت شخصيت او مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته است و نه در سرزمين ها.......
.

http://www.psyop.ir/wp-content/uploads/2010/08/300-1.jpg


ادامه مطلب

[ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:,

] [ 17:14 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

ساختار ارتش در زمان هخامنشیان

تصویر بزرگ درادامه...


ادامه مطلب

[ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:,

] [ 11:54 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

قوم گوتی ها(عکس)

تصویر بزرگ در ادامه...


ادامه مطلب

[ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:,

] [ 10:49 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

آتشکده‌ی اردشیر ( ناهید )

 آتشکده‌ی اردشیر در خرابه‌های شهر استخر در استان فارس قرار دارد که نام دیگر آن، آتشکده‌ی آناهیتا یا ناهید می‌باشد. چون اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی از خانواده موبدان بزرگ بود به همین دلیل این آتشکده را به شادمانی برقراری سلسله‌ی تازه تاسیسش در ایران ساخت.

آتشکده اردشیر نخستین بنای طاق‌دار سبک ایرانی.....


ادامه مطلب

[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:,

] [ 13:13 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

کتیبه ی اردشیر اول هخامنشی
از اردشیر اول، یك كتیبه در تخت جمشید بدست آمده است. این كتیبه نشان می‌دهد كه وی نیز از پدر و نیایش در دین پیروی كرده و پیرو كیش اهورایی بوده است. خلاصه كتیبه‌اش این چنین است:

 

{خدای بزرگ است اهورامزدا كه آسمان را آفرید، كه این زمین را آفرید، كه مردم را آفرید، كه شادی را از برای مردم آفرید، كه اردشیر را شاه كرد. به خواست و تأیید اهورامزدا، این كاخ را كه پدرم خشایارشاه بنایش را شروع كرده بود، تمام كردم. باشد كه اهورامزدا، مرا و شهریاری مرا و آنچه كه من كردم، جاودان دارد.}

 

[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:54 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

مقبره ی اردشیر اول هخامنشی

پرونده:Tomb of Artaxerxes I.jpg

تصویر بزرگ تر در ادامه...


ادامه مطلب

[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:40 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

مقبره ی اردشیر دوم هخامنشی

پرونده:20101229 Artaxerxes II tomb Persepolis Iran.jpg

تصویر بزرگتر در ادامه...


ادامه مطلب

[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:25 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

بردیای دروغین

بَردیا(به یونانی اسمردیس) (به پارسی باستان‎‎‎‎‎‎‎)درگذشتهٔ ۵۲۱ پیش از میلاد نام پسر کوچک‌تر هخامنشی و برادر کمبوجیه دوم بود.   نام بردیا را یونانیان اِسمِردیس نوشته‌اند. نام بردیا از ریشه -bard (بلند بودن) پارسی باستان مشتق شده و معنی این نام «والا» و «متعالی» است. واژه‌های برزو و همچنین بخش -برز در نام البرز با این واژه ....


ادامه مطلب

[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:یسب,

] [ 12:3 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نشان فروهر در فرهنگ ایران باستان

 واژه فروهر يا « فره وشی » واژه‌ای است اوستايی كه در زبان پهلوی فروهر آمده است. البته اين كلمه در گات‌ها نيامده ولی بسياری از بخشهای اوستا دربرگيرنده مطالبی در رابطه با آن است.
نگاره‌ی فروهر نشان دوران هخامنشی است كه صد البته پيش از اين قوم بوجود آمده است. در حقيقت فروهر يكی از پنج جز بوجود آورنده آدمی است. در اوستا اينگونه آمده است كه وجود آدم زنده از پنج جز ساخته شده است. ( تن، جان، روان، وجدان، فروهر )......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 13:50 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

اسامی دانشمندان ایران باستان

• اين اسامی شامل ریاضیدانان، دانشمندان و مخترعان قبل از اسلام ايران است:

1) اسکیلاس : دوره ی هخامنشی، « زمان حکومت داریوش _ از سال 446 تا 486 ق.م » _ دریانورد و کاشف و مهندس سازنده‌ی قنات.

2) ستاسپ : دوره‌ی هخامنشی، « زمان حکومت خشایارشا _ از سال 486 تا 521 ق.م » دریانورد و کاشف.

3)آرتاخه : دوره‌ی هخامنشی، « زمان خشایارشا » مهندس و سازنده‌ی کانال آتوس

http://upload.tehran98.com/images/bb8xxsrcku6x0j7t5vfp.jpg

 ...

 

 

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1387برچسب:,

] [ 13:25 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

استفاده از عدد « پی » در ساخت تخت جمشید

• مهندسان هخامنشی راز استفاده از عدد پی ( 3/14 ) را دو هزار و پانصد سال پیش کشف کرده بودند.آنها در ساخت سازه های سنگی و ستون های تخت جمشید که دارای اشکال مخروطی است از این عدد استفاده می کردند.
عدد پی ( ∏ ) در علم ریاضیات از مجموعه اعداد طبیعی محسوب می شود. این عدد از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می آید. کشف عدد پی جزو مهمترین کشفیات در ریاضیات است. کارشناسان ریاضی هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای شروع استفاده از این عدد پیش بینی کنند.
عده زیادی، مصریان و برخی دیگر، یونانیان باستان را کاشفان این عدد می دانستند اما بررسی های جدید نشان می دهد هخامنشیان هم با این عدد آشنا بودند......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 13:18 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی شاپور سوم ساسانی(پادشاه دوازدهم)

شاپور سوم پسر شاپور دوم ( ذوالاکتاف) بود که در زمان درگذشت پدرش، به علت کمی سن نتوانست به قدرت برسد و از این رو بود که اردشیر دوم عموی او به شاهی رسید. لیکن پس از برکناری اردشیر دوم، شاپور سوم قدرت را در دست گرفت.

شاپور سوم نیز به مانند پدرش با اقوام عرب جنگها داشت و......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:58 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی اردشير دوم ساسانی(پادشاه یازدهم)

اردشیر دوم از ۳۷۹ تا سال ۳۸۳ میلادی، پادشاه ساسانی بود. او برادر شاپور کبیر یا شاپور دوم بود که بعد از او به تخت پادشاهی نشست.  اردشیر دوم برادر بزرگ شاپور دوم بود و به هنگامی که پدرش « هرمزد » کشته شد، او می توانست به شاهی برسد. در اين زمان شاپور دوم در شکم مادرش بود. با این همه بزرگان اردشير دوم را به شاهی نشناختند و تاج را بر شاپور كه هنوز به دنيا نيامده بود نهادند.  اردشیر دوم برای این امر از بزرگان کینه به دل گرفت....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:57 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی شاپور دوم ساسانی(پادشاه دهم)

شاپور دوم یا شاپور ذوالاکتاف از ۳۰۹ تا سال ۳۷۹ میلادی، پادشاه ساسانی بود. بعد از برادر آذرنرسی بر تخت نشست. او پسر هرمز دوم بود.
بزرگان کشور که در اين هنگام قدرت واقعی را در دست داشتند چون ظاهرا از خاندان نرسی دیگر کسی که شايسته سلطنت باشد، باقی نمانده بود، یک نوزاد كه فرزند هرمز دوم بود و بعد از مرگ پدر در همین ایام هرج و مرج به دنیا آمده بود، را شاهنشاه خواندند. این کودک نوزاد شاپور نامیده می‌شد. مادر وی برخلاف مادر آذرنرسه و برادرانش ملكه‌ی رسمی محسوب نمی‌شد. داستانی درباره او هست که می‌گوید درباریان، زمانی که مادر وی، باردار بود بر زهدان مادر، تاج شاهی نهادند و او پیش از زایش، شاه شده بود....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:55 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی هرمز دوم ساسانی(پادشاه هشتم)

نرسی قبلا ارتش روم به فرماندهی گالریوس را در سوریه امروز شكست و فراری داده بود و چون پیش بینی حمله مجدد را تا سالها نمی كرد، نیمی از ارتش را روانه شمال شرقی كشور كرده بود كه گالریوس به سپاه ایران مستقر در منطقه فرات شمالی شبیخون زده و تلفات وارد ساخته بود. اختلاف ایران و روم در زمان نرسی بر سر ارمنستان بود.
سرانجام دو ماه بعد، همان بیماری ناشی از افسردگی شدید، نرسی را از پای درآورد و « هرمز دوم » تاج شاهنشاهی ایران را بر سر گذارد....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:52 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی آذرنرسه ساسانی(پادشاه نهم)
• آذرنرسه یا آذرنرسی یکی از پسران هرمز دوم از زن اول او بود، بعد از پدرش هرمز دوم برتخت نشست و در سال ۳۰۹ میلادی، پادشاه ساسانی شد.
او که بعد از پدرش هرمز دوم بر تخت نشسته بود، بسیار بی‌رحم و ظالم بود. بزرگان او را به قتل رسانده و ولیعهدش را نیز کور کردند.

پس از قتل آذرنرسی در سال ۳۰۹ میلادی شورش و جنگ داخلی درگرفت. چون از خاندان سلطنت فردی نبود که بر تخت بنشیند، بزرگان مملکت منتظر زایمان زن هرمز دوم شدند و همین که موبد بزرگ اعلام کرد که جنین پسر خواهد بود، او را شاه آینده دانسته و تاج را در خوابگاه ملکه آویختند و بدین ترتیب جنین صاحب تاج و تخت شد. این فرزند همان شاپور دوم ملقب به ذوالاکتاف بود.

البته لازم به ذکر است که از خاندان سلطنت، هرمز برادر شاه مقتول حضور داشت ولی چون به خاطر زندگی طولانی مدت در روم اخلاق و کردار رومیان را داشت، بزرگان نخواستند او به سلطنت برسد.

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:52 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی نرسی و قیام وی بر ضد حکومت دین سالاری(پادشاه هفتم)

نرسی عموی بهرام دوم و پسر شاپور یکم دومین شاهنشاه ساسانی بود. نرسی از ابتدا بهرام را غاصب تاج و تخت می‌نامید.
ممکن است عنوان « بزرگ ارمنستان شاه » یا فرمانروایی و شاهی ارمنستان به نرسی داده شده تا سکوت اختیار کند و به ادعای تاج و تخت شاهنشاهی نپردازد.

در سال ۲۸۲ میلادی امپراتور روم به ایران حمله کرد و تا پایتخت ایران تیسفون پیش رفت و در مسیر خویش شهرهای بسیاری را غارت کرد. تنها مرگ ناگهانی امپراتور که در برخی مأخذ در اثر صاعقه ذکر شده و به مثال یک معجزه می‌مانست، باعث شد که رومی‌ها پیروزی تازه بدست آمده را رها کرده و به کشورشان بازگردند.

نرسی در این روزهای دشوار، به تدارک شورشی برای در دست گرفتن پادشاهی پرداخت. عده‌ای از بزرگان و درباریان هواخواه نرسی بودند که نام همهٔ آنها در کتیبه نرسی در پایکولی آمده است. در آن زمان شاه ارمنستان ( نرسی )در واقع فرماندهٔ کل نیروهای .....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:42 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی بهرام سوم ساسانی(پادشاه ششم)

• بهرام سوم يا « سكان شاه » كه در زمان ولايت عهدی، ‌حكومت سيستان يا سكستان را در دست داشت، بعد از مرگ بهرام دوم توانست در مدت زمان كوتاهی در مدت چهار ماه بر تخت قدرت شاهنشاهی ايران تكيه بزند.

آنچه از پژوهش متن تاريخ بر می‌آيد اين است كه يكی .....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1386برچسب:,

] [ 12:40 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی بهرام دوم ساسانی(پادشاه پنجم)

فرمانروای سیستان بود و لقب سکانشاه داشت. بهرام دوم نخستین شاه ساسانی بود که دستور داد بر روی سکه‌ها و نیز سنگ نوشته‌هایش فرتور خانواده‌اش را حک کنند.

« مانی » در زمان پادشاهی او کشته شد و در زمان همین شاه کرتیر که دشمن مانی بود به بالاترین جایگاهها رسید.
در زمان بهرام دوم، « کرتیر - موبدان موبد » به مقام والایی دست یافت و توانست ضربات قاطعی به پیروان مذاهب دیگر وارد آورد، و دین زرتشت را استحکام فراوان ببخشد. به کرتیر اجازه داده شد تا درباره خدمات خود کتیبه هایی در جایی که پیشتر ، تنها ......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1386برچسب:,

] [ 12:38 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی بهرام اول ساسانی(پادشاه چهارم)

 بهرام اول در زمان شاهی پدرش، شاپور اول ساسانی، تا سال 262 میلادی، حکوت گیلان و سرزمینهای کرانه دریای خزر را بر عهده داشت و عنوانش گیلانشاه بود. پس از سال 262 نیز شاه کرمان بود.
پس از مرگ هرمزد اول، بهرام اول و برادرش نرسی برسر رسیدن به حکومت به منازعه برخاستند. شاید این کرتیر بود که با نظر مساعد خود نسبت به بهرام اول، اسباب رسیدن او را به قدرت فراهم آورد و به همین دلیل کرتیر در زمان بهرام اول به مقامی ....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1386برچسب:,

] [ 12:38 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی هرمز اول ساسانی(پادشاه سوم)

نام کامل هرمزد، « هرمزد اردشیر » بوده. وی پسر شاپور اول بود که در سال 273 میلادی پس از درگذشت پدرش، جانشین وی گشت.
گفته می شود که در آن هنگام که اردشیر پاپکان بر « مهرک نوشزاد » غالب آمد و او را به همراه دودمانش کشت، تنها یک دختر از او توانست جان سالم به در ببرد. وی به طور ناشناس فرار کرده، به روستایی رفت و در نزد دهقانی بزرگ شد.

روزی شاپور جوان به هنگام شکار، بر سر راه به .....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1386برچسب:,

] [ 12:34 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی شـاپور اول ساسانی(پادشاه دوم)

• شاپور یکم ساسانی ( با املای پهلوی کتیبه‌ای : و تلفظ :شَهپُهْر ) ( تاریخ سلطنت از ۲۴۱ - ۲۷۱ م )، دومین شاهنشاه ساسانی و فرزند اردشیر بابکان است. او به سفارش پدر و پس از مرگ وی به تخت نشست. در سکه‌های اردشیر تصویر شاپور به عنوان نایب‌السلطنه درج شده‌ است. وی از شاهان بزرگ ساسانی محسوب می‌شود.
در عرصه‌ی نظامی شاپور، چنانکه که خود در کتیبه‌ای تصریح کرده‌است، در سال ۲۴۲ گردیانوس امپراتور روم را که به ایران تاخته بود


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:34 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

تاریخچه‌ی سلسله‌ی ساسانیان

ساسانیان خاندان شاهنشاهی ایرانی در سالهای ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بودند. شاهنشاهان ساسانی که اصلیتشان از استان پارس بود بر بخش بزرگی از غرب قارهٔ آسیا چیرگی یافتند.
ساسانیان قلمرو فرمانروایی خود را ایران‌شهر ( به پهلوی کتیبه‌ای ) می‌خواندند. پایتخت ساسانیان شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود. در آن زمان بغداد نام منطقهٔ کوچکی در نزدیکی تیسفون بود. خود نام «بغداد» یک ....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1387برچسب:,

] [ 12:31 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی اردشیر اول ( اردشیر بابکان ) بنیانگذار سلسله‌ی ساسانی

 اردشیر یکم یا اردشیر بابکان ( یا پاپکان ) بنیان‌گذار شاهنشاهی ساسانی ( ۲۲۶ - ۲۴۱ میلادی ) است. اردشیر در پارسی میانه بصورت اَرتَخشَتر بوده به معنی شهریاری مقدس ( اَرتَه = مقدس و خشَتر = شاه).
وی پدر شاپور یکم ساسانی است. خانواده اردشیر و خود وی از روحانیون بنام زردشتی در منطقه فارس بودند. خود اردشیر نظامی بود امّا مانند نیاکانش به دین زردشت تعصّب بسی داشت و از اینکه می‌دید اشکانیان دین زردشتی را به عنوان دین رسمی کشور نمی‌پذیرفتند خشمگین می‌شد. البتّه وی خواهان قدرت نیز بود. به همین خاطر با لشگری بزرگ در سال 224میلادی، اردوان پنجم را شکست داد و به پادشاهی رسید.

.......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1386برچسب:,

] [ 12:30 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی مهرداد سوم ( اشک دوازدهم )

مهرداد سوم ( اشک دوازدهم )، دوازدهمین شاه ایران از خاندان اشکانی است ( ۵۸ یا ۵۷ - ۵۶ پ.م ). او فرزند فرهاد سوم بود و پس از اینکه به همراه برادر کوچکتر خود « ارد » پدر خود را مسوم کرد به جای او بر تخت شاهی نشست. مهرداد سوم در نخستین اقدام خود پس از رسیدن به قدرت، به فکر جنگ با ارمنستان افتاد تا کردون را پس بگیرد، مهرداد به ارمنستان لشکر کشید و اینکار را انجام داد. اما از این سو « ارد » برادر مهرداد سوم که در کشتن پدر به او کمک کرده بود، با استفاده از غیبت مهرداد و سرگرمی او در ارمنستان، با گروهی از بزرگان همدست شد و خود را پادشاه ایران خواند.

مهرداد سوم با شنیدن این ......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:24 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی فرهاد سوم ( اشک يازدهم )

 فرهاد سوم ( اشک یازدهم )، یازدهمین شاه ایران از خاندان اشکانی است. او فرزند سیناتروک بود و پس از پدرش به شاهی رسید. در زمان او جنگهای ایران و روم آغاز شد. در دوران پادشاهی او اشکانیان سرزمینهای زیادی را در غرب و همچنین در شرق از دست دادند. در آن زمان پومپه که یکی از سران حکومت سه نفره روم بود، وارد آسیای صغیر شده بود. وی جنگ‌سالار و سیاست‌مدار برجسته‌ی روم بود. او با نشان دادن توانایی‌هایش به یکی از بزرگان روم بدل شد. او رقیب « کراسوس » و هم پیمان « ژولیوس سزار » بود. این سه تن سیاست‌مداران نیرومند پایانی روم بودند که به نخستین فرمانروایان سه‌گانه نامدار......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:21 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی سنتروک ( اشک دهم )

سنتروک يا سیناتروک ( اشک دهم ) دهمین شاه ایران از دودمان اشکانی است كه به مدت هفت و يا نه سال، حكومت كرده است‌. وی پسر مهرداد یکم و برادر فرهاد دوم است. ...


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:21 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی مهرداد دوم ( اشک نهم )

 مهرداد دوم یا مهرداد بزرگ ( اشک نهم ) نهمین شاه ایران از دودمان اشکانی است که از حدود ۱۲۳ تا ۸۷ پ.م سلطنت کرد. لقب کبیر را به دلیل مقتدر بودن و نظم و سازمان دادن به امور ایران به او داده‌اند.
وی هنگامی به شاهی رسید که ایران از هر سو آماج تهاجم اقوام مختلف شده بود. مهرداد با دلاوری و درایت تمام نواحی اشغال شده را پس گرفت و مرزهای ایران را در شرق تا کوههای هیمالیا و در غرب تا میان‌رودان رساند. در زمان پادشاهی او ایران و روم هم‌مرز شدند. وی همچنین به اوضاع داخلی ایران نظم و سازمان داد و اقتصاد شکوفایی را پایه‌ریزی کرد.......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:14 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی اردوان دوم ( اشک هشتم )

 اردوان دوم ( اشک هشتم ) هشتمین شاه ایران از خاندان اشکانی است. در سالهای ( ح۱۲۸- ح۱۲۳ پ.م ).
او عموی فرهاد دوم بود و پس کشته شدن وی به دست سکاها، بر تخت شاهی نشست. اردوان دوم مجبور به ادامه مقابله با قوم سکاها که در منابع چینی بنام ( یوئه‌چی ) هستند شد.
این قوم بر اثر فشار هونها به سوی ایران رانده شده بودند. بر اثر فشار آنها دولت باختر به هند منتقل گردیده، بعد از شصت سال منقرض شد و یوئه‌چی‌ها در باختر دولتی تأسیس کردند كه در تاریخ موسوم به کوشان است. ....


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:10 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی فرهاد دوم ( اشک هفتم )

• فرهاد دوم (اشک هفتم) هفتمین شاه ایران از دودمان اشکانی است. وی پس از پدرش مهرداد یکم به تخت نشست. آغاز سلطنت فرهاد دوم مقارن بود با حمله قبايل صحراگرد از طرف شمال شرق به شاهنشاهی اشکانی.
از طرف ديگر، آنتيوخوس هفتم، برادر دمتريوس که زندانی اشکانيان بود، به خيال بازپس‌گيری بابل و ماد، به ايران لشکر کشيد. اقدام اوليه‌ی آنتيوخوس موفقيت‌آميز بود و بعد از شکست دادن نيروهای پارت در سه جنگ، موفق به تسخير بابل و ماد شد.
فرهاد دوم ظاهرا به هدف وقت‌کشی، وارد مذاکرات صلح با آنتيوخوس شد که شرايط غير قابل‌ قبولی نظير قبول برتری سلوکيان را درخواست می‌کرد. فرهاد........


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:12 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی مهرداد یکم ( اشک ششم )

مهرداد یکم ( اشک ششم ) ششمین پادشاه اشکانی است. ( تاریخ حکومت از ۱۷۱ تا ‎۱۳۷-۱۳۸ پیش از میلاد ). او پس از برادرش فرهاد یکم به شاهی رسید. فرهاد یکم با اینکه دارای فرزندان پسر بود برادرش مهرداد را به جانشینی برگزید. مهرداد یکم و فرهاد یکم فرزندان فریاپت هستند. او بانی عظمت و اقتدار دولت اشکانی گردید. رشادتهای او موجب شد تا برخی از سرزمین‌ها را از سلوكیان که به واسطه جنگ با رومی‌ها و یهودی ها ضعیف ......


ادامه مطلب

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

] [ 12:10 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]