ــ ایران ــ قبل از اسلام‌‌

Iran's pre-Islamic

فرتوری رویایی از آرامگاه کورش کبیر(عکس)

آرامگاه کورش

تصویر بزرگ در ادامه...


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 13:16 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

شمشیر زرین اردشیر پاپکان در موزه ی بریتانیا(عکس)

شمشیر اردشیر پاپکان

تصویر بزرگ در ادامه...


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 13:9 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نشان دانشگاه تهران برگرفته از سنگ نبشت ساسانی

سنگ نبشت ساسانی

بقیه ی مطلب در ادامه:::


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 13:7 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

سنگ نبشته ی کاخ داریوش بزرگ--اردشیر سوم

بقیه ی مطلب در ادامه:::


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 13:5 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

{یافته های شهر سوخته}
 هشتمين دور کاوش های باستان شناسان در شهر سوخته از دوازدهم آذرماه آغاز شده و تا 75 روز ادامه خواهد يافت.

"شهر سوخته" در ۵۶ کيلومتری زابل در استان سيستان و بلوچستان و در حاشيه جاده زابل - زاهدان واقع شده و پنج هزار سال قدمت دارد. اين شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از ميلاد پايه گذاری شده و مردم اين شهر در چهار دوره بين سال های 3200 تا 1800 قبل از ميلاد در آن سکونت داشته اند.
وسعت "شهر سوخته" و يافته های کاوشگران اين محوطه باستانی را از صورت يک محوطه عادی دوران مفرغ خارج کرده و به اين نتيجه رسانده که زندگی در"شهر سوخته" با دوران آغاز شهرنشينی در فلات مرکزی ايران و بين النهرين همزمان است.
سند يا کتيبه ای که نام واقعی و قديمی اين شهر را مشخص کند هنوز به دست نيامده و به دليل آتش سوزی در دو دوره زمانی بين سال های 3200 تا 2750 قبل از ميلاد "شهر سوخته" ناميده می شود.......

ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 12:57 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

{شگفتی های شهر سوخته}

 

 

شهر سوخته

......

در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ی باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و ... اولین شهر جهان بود. شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ی شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم می‌باشد.


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 12:51 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

هخامنشیان حکومت جهانی با پیامی انسانی

هخامنشیان (۳۳۰-۵۵۰ قبل از میلاد) نام دودمانی پادشاهی در ایران پیش از اسلام است. پادشاهان این دودمان از پارسیان بودند و تبار خود را به «هخامنش» می‌رساندند که سرکردهٔ طایفه‌ پاسارگاد از طایفه‌های پارسیان بوده‌است.هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد وارد ساخت و سپس فتح لیدیه و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی......


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 12:45 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

{تپه ی گنج دره} هزاره نهم تا هفتم پيش از ميلاد

اين تپه در ده كيلومتري هرسين به كرمانشاه قرار دارد و معرف دوره نوسنگي است.اتاقهاي بناهاي اين تپه عمدتا در جهت جنوب شرقي،شمال غربي هستند.منازل جنب يكديگر ساخته ميشدند. در لايه هايي از تپه كه قديمي تر بوده محلهاي زندگي بسيار ساده بودند و فقط شامل حفره هايي در دل خاك هستند كه انسانها در اين حفره ها زندگي ميكردند.سفالهاي كمي از اين تپه به دست آمده است.

......


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 12:24 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

تپه های باستانی شوش(4000 پ م)

       

 

تپه جوي در شمال تپه جعفر آباد،تپه بند بال، بوهلان و تپه معروف آكروپل شوش از تپه هاي معروف پيش از تاريخ منطقه شوش هستند كه آثار متعددي در آنها پيدا شده است و به دوره سوزيانا تعلق دارند و در اين تپه ها آدميان در روستاها

 

توضیحات در ادامه...


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 12:20 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

حمام سنگی گیوی(دوره نامشخص)

حمام سنگی در شهر گیوی در جنوب اردبیل قرار دارد. این حمام یک اتاقک مربع شکل با ابعاد حدود 5 متر است که در دل کوهی سنگی کنده شده است و یک در ورودی دارد. درون حمام دو چشمه وجود دارد یکی آب گرم و دیگری آب سرد دارد. آب دو چشمه در حوضچه سنگی جمع میشود و تبدیل به آبی با درجه حرارت ملایم و مطبوع برای شستن بدن میشود. مردم شهر گیوی هنوز هم در این حمام خود را میشویند. آنها عقیده دارند آب حمام اثر خاصی بر آنها دارد و بعد از استحمام به شدت گرسنه میشوند. درون حمام سکوهایی برای نشستن درون سنگ کنده شده است و به دلیل چشمه آب گرم درون فضا.....


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 12:13 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

(تپه ی علی کش) هزاره هشتم تا ششم پيش از ميلاد

اين تپه باستاني در نزديكي دهلران قرار دارد و در آن سه دوره فرهنگي مشخص شده است و آنها را با نامهاي دوره بزمرده،دوره علي كش و دوره محمد جعفر ميشناسيم. در هركدام از اين دوره ها ميتوان نوع خاصي از معماري را مشاهده نمود. در اين منطقه بيش از سي هزار قطعه سفال به دست آمده است كه آنها را در هفت گروه طبقه بندي كرده اند.قديمي ترين سفالهاي منطقه دهلران را از اين تپه بدست آورده اند.ابزارهاي سنگي به دست آمده در اين منطقه عبارتند از سنگه.............


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 12:10 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

گذری بر حکومت ساسانیان

ساسان ، موبدی از دودمان نجبا بود بر آتشکده ی آناهیتا در شهر استخر ریاست داشت . پسرش بابک در شهر خیر در کنار دریاجه ی بختگان حکومت می کرد . بابک پس از ساسان جانشین پدر شد و خود را شاه خواند (208 م)

در این تاریخ شهر استخر به دست گوچیهر شاه بازرنگی بود . بازرنگیان در نیسایه که در جهت دیوار های سفیدش در دوره ی اسلامی بیضا نام گرفت ، سلطنت داشتند.

چون گوچیهر پادشاه بازرنگی در آن نواحی امیر بزرگ بود ، بابک برای پسرش اردشیر از وی منصب ارگبدی دارابگرد را بگرفت.

در سال ( 212م) اردشیر......


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 11:49 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

گذری بر حکومت قوم ماد

ماد نام قومی است که به سرزمین های بخش غربی فلات ایران در هزاره اول پيش از ميلاد مهاجرت کرد. ماد‌ها پایه‌های نخستین شاهنشاهی (۷۲۸-۵۵۰ پ.م.) آریایی‌تباران را در ایران بنیاد نهادند٬ در آغاز قرن ۶ پ. م. با شکست آشور و فتح شرق لیدیه پادشاهی ماد تبدیل به شاهنشاهی بزرگی در آسیا شد. امپراتوری ماد در زمان، هووخشتره به بزرگ‌ترین پادشاهی غرب آسیا حکومت می کرد و سراسر ایران را برای اولین بار در تاریخ به زیر یک پرچم آورد. هوخشثره بنیانگذار اولین قدرت ایرانی بود. پایه گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه وحدت اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهم‌ترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد.

مجموعه لشکرکشی های آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م. و خطر حمله از غرب به‌وسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بودند بوجود آورد.

نخستين اشاره به قوم ماد در کتيبه‌اى است که گزارش حمله شلمانسر سوم به سرزمين موسوم به پارسوا، در کوههاى کردستان، (سال 837 ق م) بر آن ثبت شده. مادها از نژاد هند و اروپايى به شمار مى‌روند و محتمل است که در تاريخ هزار سال قبل از ميلاد از کناره‌هاى درياى خزر به آسياى باخترى آمده باشند.

هرودوت می‌نویسد:

......


 


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 11:45 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

شاهان اشکانی

 

 

 

-----ارشک -- تیرداد یکم -- اردوان یکم -- فریاپت --فرهاد یکم -- مهرداد یکم --فرهاد دوم -- اردوان دوم -- مهرداد دوم-----

گودرز یکم -- ارد یکم -- سیناتروک -- فرهاد سوم -- مهرداد سوم -- ارد دوم --پاکور یکم -- فرهاد چهارم -- تیرداد دوم-----

فرهاد پنجم -- ارد سوم -- ونون یکم -- اردوان سوم -- تیرداد سوم-- وردان -- گودرز دوم -- ونن دوم

بلاش یکم -- پاکور -- خسرو -- بلاش سوم -- بلاش چهارم -- بلاش پنجم -- بلاش ششم -- اردوان پنجم-----

 

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 11:28 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

{گذری بر حکومت اشکانیان}

اشکانیان که از قوم پارت بودند از ایالت پارتیا که مشتمل بر خراسان فعلی بود برخاستند . نام سرزمین پارت در کتیبه های داریوش پرثوه آمده است که به زبان پارتی پهلوه می شود .

چون پارتیان از اهل ایالت پهله بودند ، از این جهت در نسبت به آن سرزمین ایشان را پهلوی نیز می توان خواند .

ایالت پارتیها از مغرب به دامغان و سواحل جنوب شرقی دریای خزر و از شمال به ترکستان و از مشرق به رود تجن و از جنوب به کویر نمـک و سیستــان محـدود می شد .

قبایل پارتی در آغاز با قوم داهه که در مشرق دریای خزر می زیستند در یک جا سکونت داشتند و سپس از آنان جدا شده در ناحیة خراسان مسکن گزیدند .

به قدرت رسیدن اشکانیان  

دوره ی اشکانی 470 سال امتداد داشت .........


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:,

] [ 11:22 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پادشاهی اردشیر دوم هخامنشی

اردشير دوم پسر بزرگتر داریوش دوم بود که در سال 404 قبل از میلاد به قدرت رسید، نام اصلی وی ارشک بود. اما چون به قدرت رسید، نام اردشیر را بر خود نهاد. یونانیان به او لقب منمون به معنای با حافظه داده‌اند و معتقد بودند که اردشیر از حافظه بسیار قوی برخوردار است، اما برخی دیگر گفته‌اند که این لقب از آن جهت بوده که وی یادآور نام پدربزرگش، اردشیر اول بوده است.

کوروش برادر کوچکتر اردشیر ...........


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:48 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

{سخنان کوروش کبیر در بستر مرگ}

گزنفون در فصل هفتم از کتاب هشتم کوروشنامه، سخنانی از کوروش در بستر مرگ را خطاب به فرزندان و دوستان و بزرگان قوم نقل می کند؛ بخشی از این گفتار کوروش را سیسرون، سخنران نامی رومی نیز آورده است:

« فرزندان و دوستان من، بدانید که عمر من به پایان رسیده و دیگر مدت مدیدی در میان شما نخواهم بود. در زندگی خوشبخت بودم؛ در کودکی از همه‌ی مزایایی که کودکان نیک بدان آراسته اند، برخوردار بودم و چون به جوانی رسیدم، مزایای جوانی را بدست آوردم و در اوان پیری ام نیز از هیچ موهبتی محروم نماندم. هر آرزویی که داشتم برآورده شد و دست به هر کاری زدم، پیروز شدم. دوستان و‌یارانم از حسن تدبیر من برخوردار شدند و دشمنانم همگی فرمانم را گردن نهادند. پیش از من، میهنم سرزمین کوچک و گمنامی در آسیا بود و اکنون در دم مرگ، آنرا بزرگترین و نیرومندترین و شریفترین کشور بدست شما می سپارم. به‌یاد ندارم در هیچ نبردی برای عزت و افتخار پارس، مغلوب شده باشم. همه‌ی ............


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:43 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

ساختار ارتش در زمان هخامنشیان

توضیحات در ادامه...


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:41 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

مراسم چهارشنبه سوری از ایران باستان تا کنون

توضیحات در ادامه....


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:27 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

معماری آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد

مهم‌ترین اثر مجموعهٔ پاسارگاد، بنای آرامگاه كوروش كبیر است که پیشتر مشهور به «مشهد مادر سلیمان» بود. در سال ١٨٢٠ پس از پژوهش‌های باستان‌شناسی، هویت اصلی بنا به عنوان آرامگاه کوروش کبیر مشخص شده‌است و چون گوهری در میان دشت خودنمایی می‌کند. این آرامگاه حدوداً در ۵۳۰ تا ۵۴۰ قبل از میلاد از سنگ آهکی به رنگ سفید ساخته شده‌است. بنای آرامگاه میان باغ‌های سلطنتی قرار داشته و از سنگ‌های عظیم، که درازای بعضی از آن‌ها به هفت متر می‌رسد، ،ساخته شده‌است......


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:25 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

داریوش بزرگ یک فرمانروای بی نظیر

به ادامه ی مطلب توجه فرمایید...


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:17 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

لوح گلی تخت جمشید با اثار انگشت از دوران هخامنشی

مدتها چنین گمان می رفت كه تخت جمشید تنها به منظور نشان  دادن زرق و برق قدرت داریوش و جانشینان وی و به ویژه برای برگزاری آیین های نوروزی بنا شده است. اكنون به كمك لوح های دیوانی می دانیم كه تخت جمشید مركز كل سازمان اداری پارس بوده.........


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:14 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

کهن ترین کتیبه از زمان کوروش هخامنشی

رویدادنامه نبونید- کوروش، لوحه‌ای گلی و دو رویه به خط و زبان بابلی نو (اَکـدی) و به بلندای 15 سانتیمتر است که به احتمال از شهر بابل بدست آمده و اکنون در گالری 55 موزه بریتانیا در لندن (قفسه 15) نگهداری می‌شود. بخش‌های وسیعی از این لوحه آسیب دیده و خواندن کامل آن به دلیل افتادگی‌های فراوان، ممکن نمی‌شود.از آنجا که ممکن است، خواندن متن کامل .....


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:11 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

تصاویری از شهر بهشتی بابل

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:8 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

ایران باستان سر امد پوشاک ولباس در جهان

می‌دانیم كه بیش‌تر مردمان جهان پوشاك كهن خود را به دلیل دست و پاگیر بودن كنار گذاشته‌اند و اكنون پوشاكی را بر تن می‌كنند كه هم زیبا و هم راحت باشد. با وجود این، برخی از پوشاك‌های كهن به دلیل آن‌كه در همان روزگاران كهن دو ویژگی زیبایی و راحتی را با خود داشته‌اند هم چنان ماندگار شده‌اند و خواهان دارند. در این میان یكی از ..................

كت ایرانی در نگارگری اصفهانی


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:4 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

زندگینامه ی کامل کوروش کبیر(قسمت اول)

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 16:2 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

زندگینامه ی کامل کوروش کبیر(قسمت دوم)

زندگینامه در ادامه ی مطلب...


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:55 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

خبر کشف بقایای ارتش کبوجیه؟

آبان‌ماه سال پیش، خبری درباره كشف بقایای ارتش گمشده كمبوجیه دوم در صحرایی در مصر منتشر شد؛ براساس این خبر، دو برادر باستان‌شناس ایتالیایی با كشف سلاح‌های برنزی، گردن‌بندهای نقره‌یی، گوشواره و صدها استخوان در بخش وسیع و متروكی از صحرای ساهارا در مصر، ادعا كردند كه این آثار به ارتش گمشده كمبوجیه دوم تعلق دارند.این......


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:52 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نقشه ی باستانی ایران


نقشه باستانی ایران، فراگیرندهٔ شماری از تپه‌ها، غارها، سرزمین‌ها و دیگر سکونتگاه‌های باستانی در سراسر ایران بزرگ، و برخی شهرهای کهنسال امروزی است. در این نقشه، برخلاف معمولِ اغلب نقشه‌های تاریخی که بیشتر به قلمرو حکومت‌ها و فراخنای تاخت‌وتاز آنها می‌پردازند، به ثبت سکونتگاه‌ها و باششگاه‌های مردمان و همچنین برخی از نام‌های جغرافیایی اوستا و شاهنامه فردوسی که تا اندازه‌ای از محل واقعی آنها آگاهی‌هایی وجود دارد، پرداخته شده است. این سکونتگاه‌ها، بی‌گمان جایگاه‌های راستین شهرها و سرزمین‌های گمشدهٔ اوستا و شاهنامه است که کوشش‌های پیگیر پژوهندگان را برای برابرگذاری آن نام‌ها با تپه‌های باستانی ایران را خواستار است.

نقشه باستانی ایران


دریافت نقشه با حجم ۳٫۲ مگابایت



ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:50 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

زرتشت
 
بنا بر داستانهای ایرانی، چند قرن قبل از میلاد مسیح، پیامبری در ایران- وئجه، یعنی «وطن آریاییها»، ظهور کرده بود که مردم زمان او را زره توشتره (زردشت کنونی) می‌نامیدند:

ولی یونانیان، چون از تلفظ نام فارسی این پیامبر عاجز بودند، نام وی را به صورت زور و آسترس تلفظ می‌کردند. مطابق روایات، تولد وی رنگ آسمانی داشت، و آن چنان بود که فرشتة نگاهبان وی به درون گیاه «هومه» رفت و، با شیره‌ای که از آن گرفته بود، به تن کاهنی که قربانی مقدس می‌کرد درآمد؛ در همین زمان شعاعی از جلال آسمانی به سینة دختری فرود آمد که نسب عالی و شریف داشت. آن کاهن دختر را تزویج کرد، و دو زندانی تن‌های ایشان، یعنی فرشته و شعاع، درهم ‌آمیختند، و از آن میان زردشت به وجود آمد. در همان روز که متولد شد به صدای بلند خندید؛ ارواح پلیدی که برگرد هر موجود زنده‌ای جمع می‌شوند ترسناک و پریشان شدند و از کنار وی گریختند. چون سخت دوستدار حکمت و عدالت بود، خود را از اجتماع مردم بیرون کشید و در تنهایی کوهستان زندگی می‌کرد و خوراکش پنیر و میوه‌های زمین بود. شیطان خواست تا وی را بفریبد، ولی کامیاب نشد. سینه اش را به ضرب خنجر دریدند و اندرونة وی را با سرب گداخته پرکردند، ولی زردشت لب به شکایت نگشود و از ایمان به اهورمزدا، پروردگار نور وخدای بزرگ، دست بر نداشت. اهورمزدا بر وی ظاهر شد و کتاب اوستا، یا «کتاب معرفت حکمت»، را در کف وی گذاشت و به او فرمان داد که مردم را به آن بخواند و پند دهد. مدت درازی همه او را ریشخند می‌کردند و آزارش می‌دادند، تا اینکه شاهزاده‌ای ایرانی، به نام ویشتاسپ یاهیشتاسپ، سخنان وی را شنید و فریفتة آنها شد، و وعده کرد که دین تازه را میان مردم پراکنده سازد. به این ترتیب بود که دین زردشتی در جهان پیدا شد. زردشت خود مدت درازی بزیست، تا اینکه برقی از آسمان بر او زد و آن پیغمبر به آسمان صعود کرد.

.................

ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:44 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

بزرگان تاریخ ایران زمین

۱.آریا برزن یكی از سرداران بزرگ تاریخ ایران است كه در برابر یورش اسكندر مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری كرد و در این راه جان باخت و حماسه (دربندپارس) را از خود در تاریخ به یادگار گذاشت.در جنگ دربندپارس، آخرین پاسداران ایران، با شماری اندك، به فرماندهی آریابرزن، در برابر سپاهیان پرشمار اسكندر دلاورانه دفاع كردند و سپاهیان مقدونی را ناچار به پس نشینی نمودند....

۲. آرتمیس نخستین زن دریانورد ایرانی است كه در حدود ۲۴۸۰ سال پیش، فرمان دریاسالاری خویش را از سوی خشایارشاه هخامنشی دریافت كرد 

..............


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:42 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

آموزش و پرورش در ایران باستان

ایرانیان از دورترین دوران ها برای آموزش و پرورش اهمیت بسیار قائل می شدند. خرد و دانش و ادب در نزد ایرانیان از پرارزش ترین صفت ها و خصوصیت های یک فرد به شمار می رفت. در کتاب های دینی و ادبی فلسفی مانند اوستا، گفتارهای فراوانی در مورد دانش و ادب آموزش یافت می شود و همین گفتارها که درازنای سده های دیگر در کتاب های مختلف به گونه های متفاوت تکرار شده نشان دهنده ی پیوستگی تاریخ و توجه ایرانیان به آموزش و پرورش و گرامی بودن مقام دانش و خرد و ادب در نزد آنان می باشد. آموزش و پرورش در ایران باستان این مفهوم را داشت که یک فرد می بایستی دانش اندوزی نماید و ادب را فراگیرد تا آن که صاحب صفات و کردار نیک گردد و بتواند برای اجتماع عضو مفیدی بشمار رود. این سنت بعدها نیز در دوره های اسلامی گرامی ماند و دستورات قرآن که ضمن آن مقام معلم و دانش گرامی شمرده شده بود، سرمشق مسلمانان و الهام بخش آنان قرار گرفت ()............


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:38 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

وصیت نامه ی داریوش بزرگ

اینک من از دنیا میروم بیست وپنج کشور جزء امپراتوری ایران است. و در تمام این کشور ها پول ایران رواج دارد وایرانیان در آن کشور ها دارای احترام هستند . و مردم کشور ها در ایران نیز دارای احترام هستند.

جانشین من خشایار شا باید مثل من در حفظ این کشور ها بکوشد . وراه نگهداری این کشور ها آن است که در امور داخلی آنها مداخله نکند و مذهب وشعائر آنان را محترم بشمارد.اکنون که من از این دنیا می روم تو دوازده کرور در یک زر در خزانه سلطنتی داری و این زر یکی از ارکان قدرت تو میباشد . زیرا قدرت پادشاه فقط به شمشیر نیست بلکه به ثروت نیز هست . البته به خاطر داشته باش تو باید به این ذخیره بیفزایی نه اینکه از آن بکاهی . من نمی گویم که در مواقع ضروری از آن برداشت نکن ، زیرا قاعده این زر در خزانه آن است که هنگام ضرورت از آن برداشت کنند ، اما در اولین فرصت آنچه برداشتی.....


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:11 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

هخامنشیان کیستند؟

 {هخامنشیان (۳۳۰-۵۵۰ قبل از میلاد) نام دودمانی پادشاهی در ایران پیش از اسلام است. پادشاهان این دودمان از پارسیان بودند و تبار خود را به «هخامنش» می‌رساندند که سرکردهٔ طایفه‌  پاسارگاد از طایفه‌های پارسیان بوده‌است. هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش کبیر بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد  وارد ساخت و سپس فتح لیدیه و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی بزرگی شد. از این رو کوروش کبیر را بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی می‌دانند.

به قدرت رسیدن پارسی‌ها و سلسله هخامنشی یکی از وقایع مهم تاریخ قدیم است. اینان دولتی تأسیس کردند که دنیای قدیم را به استثنای دو سوم یونان تحت تسلط خود در آوردند. شاهنشاهی هخامنشی را نخستین امپراتوری تاریخ جهان می‌دانند.}

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:7 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

داریوش دوم(2)

داریوش دوم (۴۲۳تا۴۰۴ ق.م) و بر پایه ی آنچه یونانیان در تاریخ نوشته‌اند، اخس ( به یونانی ) فرزند نامشروع اردشیر یکم ومادرش كسمارتيدين بود . اگرچه در مغرضانه بودن چنین صفاتی از سوی یونانیان که اصلی‌ترین دشمن ایرانیان بوده‌اند، جای شک و شبهه باقیست.
او پس از شورش بر ضد برادرش سغدیانوس که برادر خود خشایارشای دوم پادشاه قانونی شاهنشاهی هخامنشی را به قتل رسانده بود در سال ۴۲۴ پیش از میلاد، به تخت نشست و نام داریوش دوم را برای خود برگزید.
پس از آن یکی دیگر ....


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 15:0 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

داریوش دوم (1)

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 14:39 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

داریوش دوم(3)

از آنجا که سغدیان نتوانست دل سپاهیان را به دست آورد ، چنین پنداشت که از طرف برادرانش تحریکاتی می شود . پس نسبت به آنها و خصوصا نسبت به اخس که در آن هنگام والی باختر بود ظنین شده ، اخس را به دربار احضار کرد . اما اخس که قصد سو برادرش را دریافته بود ، در رفتن تعلل ورزید و پیوسته وعده داد که به زودی خواهد امد . چیزی نگذشت که وی با فراهم آوردن سپاهی ، با ارباریوس – سردار سواره نظام - ، آرکسانس – والی مصرو یکی از خواجه های اردشیر به نام آرتکسارس...........


ادامه مطلب

[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:,

] [ 14:34 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نگاهی به سندیت تاریخ ایران باستان

استوانه گلی معروف به منشور کوروش نیز در ادامه همین جستجوهای باستان شناسانه گویا توسط فردی به نام هرمز رسام به دست می آید و فورا به لندن فرستاده می شود و در آنجا توسط سر هنری راولینسون ( یکی دیگر از فراماسون های اعزامی حکومت هند بریتانیا) ادعا می شود که منشور کوروش است و توسط خود وی نیز ترجمه می شود!! سرهنری راولینسون از نظامیانی بوده که زمانی نیز به عنوان سفیر دولت بریتانیا به جای کلنل شیل روانه ایران می شود. وی علاوه بر نظامی گری و سیاست و ماسونی ، گویا باستان شناس و از هیئت امنای موزه بریتانیا نیز بوده است!!!............

                                                                             


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 20:3 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

پايتخت هاي ايران کهن

در دوره ي هخامنشيان= پاسارگاد(در فارس) و استخر يا تخت جمشيد و شوش و اكباتان يا هگمتانه(همدان).

در دوره ي اشكانيان= هگاتم پيلوس يا صد دروازه(دامغان).

در دوره ي طاهريان= نيشابو.ر

..........


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 20:3 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نا گفته هايي در مورد ايران كهن:

- آيا مي دانيد: اولين مردماني كه شيشه را كشف كردند و از آن براي منازل استفاده كردند ايرانيان بودند.

 

- آيا مي دانيد:اولين مردماني كه سيستم اگو يا فاضلاب را جهت تخليه ي آب شهري به بيرون از شهر اختراع كردند،ايرانيان بودند.

 

- آيا مي دانيد : اولين مردماني كه حيوانات خانگي را تربيت كردند و جهت بهره مندي از آنان ،استفاده كردند،ايرانيان بودند.

......


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 20:1 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

اموزش خط پهلوی

به همراه متن شگفتی های سیستان

 

 

 


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 20:0 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نوروز در زمان اشکانیان و ساسانیان

در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز نوروز گرامی داشته می‌شد. در این دوران، جشن‌های متعددی در طول یک سال برگزار می‌شد که مهمترین آنها نوروز و مهرگان بود. برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگتقسیم می‌شد. نوروز کوچک یا نوروز عامه به مدت پنج روز، از یکم تا پنجم فروردین گرامی داشته می‌شد و روز ششم فروردین (خردادروز)، جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا می‌شد. در هر یک از روزهای نوروز عامه، طبقه‌ای از طبقات مردم (دهقانان، روحانیان، سپاهیان، پیشه‌وران و اشراف) به دیدار شاه می‌آمدند و شاه به سخنان آنها گوش می‌داد و برای حل مشکلات آنها دستور صادر می‌کرد. در روز ششم، شاه حق طبقات گوناگون مردم را ادا کرده بود و در این روز، تنها نزدیکان شاه به حضور وی می‌آمدند.

شواهدی وجود دارد که در دوران ساسانی سال‌های کبیسه رعایت نمی‌شده‌است. بنابراین نوروز هر چهار سال، یک روز از موعد اصلی خود (آغازبرج حمل) عقب می‌ماند و درنتیجه زمان نوروز در این دوران همواره ثابت نبود و در فصل‌های گوناگون سال جاری بود. اردشیر بابکان، بنیان گذار سلسله ساسانیان، در سال ۲۳۰ میلادی از دولت روم که از وی شکست خورده بود، خواست که نوروز را در این کشور به رسمیت بشناسند. این درخواست مورد پذیرش سنای روم قرار گرفت و نوروز در قلمرو روم به Lupercal معروف شد.در دوران ساسانیان، ۲۵ روز پیش از آغاز بهار، در دوازده ستون که از خشت خام برپا می‌کردند، انواع حبوبات و غلات (برنج، گندم، جو، نخود، ارزن، و لوبیا) را می‌کاشتند و تا روز شانزدهم فروردین آنها را جمع نمی‌کردند. هر کدام از این گیاهان که بارورتر شود، در آن سال محصول بهتری خواهد داد. در این دوران همچنین متداول بود که در بامداد نوروز، مردم به یکدیگر آب بپاشند. از زمان هرمز اول مرسوم شد که مردم در شب نوروز آتش روشن نمایند. همچنین از زمان هرمز دوم، رسم دادن سکه در نوروز به‌عنوان عیدی متداول شد.


 


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 19:52 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

نوروز باستانی

 

 کوروش دوم بنیان‌گذار هخامنشیان، نوروز را در سال ۵۳۸ قبل از میلاد، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکان‌های همگانی و خانه‌های شخصی و بخشش محکومان اجرا می‌نمود.این آیین‌ها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می‌شده‌است. در زمان داریوش یکم، مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار می‌شد. البته در سنگ‌نوشته‌های به‌جا مانده از دوران هخامنشیان، به‌طور مستقیم اشاره‌ای به برگزاری نوروز نشده‌است. اما بررسی‌ها بر روی این سنگ‌نوشته‌ها نشان می‌دهد که مردم در دوران هخامنشیان با جشن‌های نوروز آشنا بوده‌اند، و هخامنشیان نوروز را با شکوه و بزرگی جشن می‌گرفته‌اند.شواهد نشان می‌دهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از میلاد سکه‌ای از جنس طلا ضرب نمود که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده‌است. 


 

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 19:52 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

سخنانی از کوروش کبیر(2)

 http://s1.picofile.com/file/6240597582/kurosh.jpg

دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند.

........


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 19:49 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

سخنانی از کوروش کبیر(1)

آنچه جذاب است سهولت نیست، دشواری هم نیست، بلکه دشواری رسیدن به سهولت است .

.

.

 

وقتی توبیخ را با تمجید پایان می دهید، افراد درباره رفتار و عملکرد خود فکر می کنند، نه رفتار و عملکرد شما

 .

.


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 19:48 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

وصیت نامه(کوروش) بزرگ شاه شاهان

فرزندان من، دوستان من! من اكنون به پايان زندگی نزديك گشته‌ام. من آن را با نشانه‌های آشكار دريافته‌ام.

وقتی درگذشتم مرا خوشبخت بپنداريد و كام من اين است كه اين احساس در کردار و رفتار شما نمايانگر باشد، زيرا من به هنگام كودكی، جوانی و پيری بخت‌يار بوده‌ام. هميشه نيروی من افزون گشته است، آن چنان كه هم امروز نيز احساس نمی‌كنم كه از هنگام جوانی ناتوان‌ترم.

.

.

 


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 19:44 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]

دانستنی هایی درباره ی حکومت هخامنشیان

 

ـ آیا میدانید : ۲۹ اکتبر روز جهانی کوروش بزرگ است و این روز فقط در تقویم ایران نیست؟

ـ آیا میدانید : چند سال دیگر ، با نابودی کامل تخت جمشید باید سپاسگذار کشورهایی چون فرانسه باشیم که چندی از تخت جمشید را در موزه های خود حفظ کردند.

 

ـ آیا میدانید: اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد.

.........


ادامه مطلب

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,

] [ 19:41 ] [ مصطفی اتابکی ]

[ ]